۷ راه برای کاهش استرس- براساس علم

آیا دچار استرس هستید؟ بدانید که تنها نیستید. استرس همه را به شکلی متفاوت تحت تاثیر قرار می دهد و مطالعات نشان می دهد که سطوح بالایی از استرس می تواند در افسردگی، بیماری قلبی، فربگی، دیابت، مشکلات معده ای، آسم و بسیاری شرایط دیگر نقش داشته باشد.

در حالی که استرس چیزی ست که نمی توانید به طور دائم از آن راحت شوید، در اینجا AsapSCIENSE ، هفت راه ساده برای کاهش استرس ارائه می دهد که پشتوانه ی علمی دارد.

۷- بلند بخندید

مردم می گویند که خنده بهترین دارو ست. اکنون ثابت شده است که یکی از بهترین داروهای تخلیه استرس است. زمانی که می خندید، ورودی اکسیژن در بدن تان افزایش می یابد و این تولید مواد شیمیایی که با نام اندورفین شناخته می شوندرا تحریک می کنند. اندورفین ها با گیرنده های تسکین دهنده در مغز شما که دریافت درد را کاهش می دهد، ارتباط می یابند. همچنین مشابه با داروهایی مثل مورفین و کودئین، اندورفین ها تولید یک وضعیت ذهنی مثبت و اعتماد به نفس می کنند.

تحقیقات نشان داده است که حتی منتظر یک فیلم بامزه ماندن سطوح اندورفین بتا را تا ۲۷ درصد افزایش می دهد و سطوح هورمونی استرس را در جریان خون کاهش می دهد. همچنین تماشای یک فیلم خنده دار سطوح مربوط به هورمون کروموگرانین A – CgA – که به استرس مربوط است را در بزاق دهان کاهش می دهد.

لینک منبع مقاله علمی 

۶- هم آغوشی

مطالعات پیشنهاد می دهد که بوسه کورتیزول، هورمون اصلی استرس را کاهش می دهد و اکسیتوسین را در غده هیپوفیز مغزی افزایش می دهد که تولید احساس وابستگی، ارتباط، خرسندی و امنیت می کند. و البته ایجاد رابطه شاداب با شریک  یکی از بهینه ترین روش ها برای کمک به کاهش استرس و اضطراب است. همچنین نشان داده شده است که آنهایی که شریکشان را به طور منظم تا بیشتر از ۶ هفته می بوسند، سطح کلسترول خون کمتری دارند.

لینک مقاله علمی

۵- آدامس بجوید

جویدن آدامس ممکن است به نفس تان کمک کند، اما یک تحقیق در دانشگاه ریشو (Rissho) در توکیو دریافته است که شرکت کنندگانی که دو بار در روز برای دو هفته آدامس جویدند، حس خوشی بیشتری داشتند. شرکت کنندگان دیگری که وقتی در معرض کاری استرس زا قرار می گرفتند، آدامس می جویدند، سطح کورتیسول در بزاق شان کمتر از آنهایی بود که آدامس نمی جویدند.

جویدن آدامس کمک می کند تا استرس و اضطراب تخلیه شود، نه به خاطر مواد موجود در آدامس بلکه صرفا به خاطر عمل جویدن. فرآیند جویدن به طور مستقیم به افزایش فعالیت منطقه ی دماغی مغز و آرام شدن ارتباط دارد.

لینک مقاله علمی

۴- وقت گذراندن در طبیعت

اگر احساس کسلی می کنید، به میان درختان بروید. مطالعات نشان داده است که زمانی که در طبیعت صرف شود یا حتی یک گیاه خانگی ساده می تواند سطوح کورتیزول و در نتیجه استرس را کاهش دهد.  همچنین در ۱۹۸۲ دولت ژاپن کمپینی با نام شینرین-یوکو را آغاز کرد ( گرفتن اتمسفر جنگل یا حمام جنگلی) که مردم را تشویق می کند که یک بازدید کوتاه با فراغت کامل از یک جنگل انجام دهند به خاطر فواید سلامتی موجود در این کار.

در یک تحقیق دیگر محققین دریافتند که شرکت کنندگانی که به تازگی یک سفر به جنگل داشته اند، سطوح کورتیزول کمتری دارند و همچنین نبض و فشار خون شان نسبت به کسانی که در شهر بوده اند کمتر بوده است. حتی بیمارانی در بیمارستان که منظره ی طبیعت داشتند، تحملشان در برابر درد بیشتر بود و سرعت بهبودشان در مقایسه با کسانی که فقط یک دیوار سفید را می دیدند، بیشتر بود. حتی نگاه کردن به درختان می تواند به شما این سود را برساند.

لینک مقاله علمی

۳- آیین هایی را انجام دهید

آرامش یافتن از خوردن چای ممکن است تلقینی به نظر بیاید اما در واقع انتظار یک آیین که به احساساتی آرامشبخش پیوند خورده است، می تواند یک پیشگویی باشد که خودتان اجرایش می کنید. به بیان دیگر اگر شما منتظر چای آرامش بخش مورد علاقه تان هستید، یا منتظر روغن معطر آرامش بخش خود هستید، همین به شما برای آرامش تان کمک می کند؛ مغز شما کاری می کند که وضعیت شما به نظرتان پذیراتر باشد و واقعا خوب بودن را تلقین می کند. البته آماده بودن یک تلاش کلیدی بازدارنده ی استرس است. اعتقاد داشتن به اینکه یک کار به خصوص ( مثل چای خوردن یا هر چیز دیگر) می تواند به شما در کاهش استرس کمک کند واقعا به شما در کاهش استرس کمک می کند.

بادامه در مغز نقشی پایه ای در کنترل احساسات، تحلیل حافظه ایفا می کند و به طور مستقیم به سیستم بویایی مرتبط است. داخل دادن بوی یک شمع، یادآوری یک خاطره خوب کودکی – مثل پای سیب گرم – می تواند به شکلی موثر به ما کمک کند تا آن حافظه ها را دوباره زندگی کنیم و حالت بهتری را خلق کنیم.

لینک مقاله علمی

۲- گوش دادن به موسیقی

موسیقی می تواند تاثیری عمیق روی مغز و بدن ما بگذارد. مطالعات نشان داده اند که گوش دادن به موسیقی همچنین می تواند استرس را با پایین آوردن سطح کورتیزول هم در افراد سالم و هم افرادی که مشکلات سلامت دارند کاهش دهد. همچنین نشان داده شده است که آهنگ هایی که ۶۰ تا ۹۰ بیت بر دقیقه دارند اما ترانه ندارند، روی بیماران که انواع مختلف عمل جراحی را پشت سر گذاشته اند، تاثیرات کاهش استرس دارد. علاوه بر این گوش دادن به موسیقی آرامش بخش نشان داده که فشار خون، نبض و سطوح اضطراب را در بیماران قلبی کاهش می دهد.

لینک مقاله علمی

۱- یک سگ بگیرید

داشتن یک سگ می تواند سلامتی را از طرق بسیاری تحت تاثیر قرار دهد و می تواند یک آرامش زیاد به خصوص در ساعت های تنهایی و درد فراهم کند. مطالعات نشان داده است که کسانی که سگ دارند، کمتر استرس شدید دارند و بیشتر احتمال دارند که زندگی هایی فعال داشته باشند نسبت به کسانی که آن را ندارند. همچنین اگر دچار بی خوابی هستید می توانید خوابیدن در کنار حیوان خانگی تان را امتحان کنید.

لینک مقاله علمی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.